Je voorraadkast opruimen en indelen? Het lijkt misschien onmogelijk om je voorraadkast voor eens en altijd op te ruimen, praktisch in te delen en netjes te houden, maar ik weet zeker dat het je met deze zes stappen gaat lukken! Op naar die nette voorraadkast!
Voorraadkast opruimen en indelen, hoe pak je het aan?
De voorraadkast is zo’n plek in huis die best wel snel rommelig kan worden. Je zet eens in de zoveel tijd alles netjes neer, maar zodra je er een paar keer wat uit de voorraadkast hebt moeten pakken is het weer eer rotzooi. Het is totaal niet duidelijk waar alles staat en je weet eigenlijk ook niet precies wat je überhaupt in huis hebt. Dat kan anders! Met een paar slimme oplossingen kun jij je voorraadkast indelen op een super overzichtelijke manier waardoor het ook echt netjes kan blijven. Benieuwd hoe? In deze zes stappen help ik je naar een opgeruimde voorraadkast!
Stap 1: verzamelen!
Als je je voorraadkast gaat indelen is de eerste stap om alle spullen uit de voorraadkast, lades en keukenkastjes te halen. Ja je leest het goed, alles. Ga overal in het huis op zoek naar plekken waar je eet-voorraad bewaard en verzamel het allemaal op een plek in je huis. Dat is best wel veel hé? Gebruik je dat echt allemaal?
Stap 2: maak subcategorieën
Maak van alles wat je uit de kastjes hebt gehaald subcategorieën. Bijvoorbeeld: beleg, olie, azijn/dressings, deegwaren, meel, snoep, noten, alcohol, suikers, kruiden, snacks, bakspullen, thee, koffie, etc. Het is per persoon verschillend wat die categorieën zijn en het is helemaal afhankelijk van wat je allemaal hebt. Maak de categorieën niet te klein en niet te groot. Dit is handig zodat je straks binnen no time de voorraadkast kunt indelen.
Stap 3: does it spark joy?
Nu je alles overzichtelijk in subcategorieën hebt verdeeld is het tijd om te kijken of alle voorraad nog wil bewaren. Check alles op datum, vraag jezelf af of je er nog blij van wordt, of je het nog ooit gaat gebruiken en je het echt nog nodig hebt. Bewaar alleen hetgeen wat je wil houden en doe de rest weg. Heb je ongeopende verpakkingen? Doneer deze dan aan de voedselbank. Andere dingen kunnen wellicht weggegeven worden aan mensen die je kent of in een Facebook weggeefhoek. Dingen die echt niet meer goed zijn kun je beter weggooien.
Stap 4: verpakking
De meeste dingen die je koopt zitten al in een verpakking. Dat is helemaal prima natuurlijk, maar wil je die verpakking iedere dag zien en is het een praktische verpakking om op te bergen of te gebruiken tijdens het koken? Ik heb zelf mijn meest gebruikte spullen in glazen potten zitten. Dit ziet er veel rustiger en overzichtelijker uit en het is direct duidelijk wat er in zit. Ook tijdens het koken is het fijn om hier wat uit te scheppen of uit af te wegen. Bepaal voor jezelf of dit voor jou handig is en wat je wel en niet in een andere pot wilt doen. Mocht je alles in de originele verpakking willen laten, kijk dan of het misschien wel of het minder ruimte kan innemen als je bijvoorbeeld het zakje kruiden uit het doosje haalt.
Stap 5: voorraadkast indelen
Nu je alles hebt uitgezocht en eventueel in andere verpakkingen hebt gedaan mag je eindelijk de voorraadkast indelen! Aangezien alles nu leeg is, kun je kritisch kijken naar de ruimte die je in huis hebt. Ideaal gezien wil je alle voorraad per subcategorie bij elkaar opbergen. Hiervoor is het heel erg handig om met bakjes en kratjes te werken zodat het overzichtelijk is waar wat staat en je niet in de schappen of kastjes hoeft te graven om een product te vinden. Zet bijvoorbeeld alle flesje olie, azijn en dressing in een kratje, leg alle fruit in een schaal en haal de uien uit het netje en leg ze in een bakje. Bepaal wat het beste bij jouw eet-voorraad en voorraadkast past en richt alles overzichtelijk en logisch in. Zet de grotere verpakkingen achterin en de kleinere voorin en als je twee potjes van hetzelfde hebt, zet ze dan achter elkaar. Je hebt ook keukenkastjes organizers waardoor je meer kunt doen met de hoogte van de schappen of kastjes, ideaal voor blikken!
Stap 6: houd het netjes
Nu je voorraadkast is opgeruimd, wil je natuurlijk ook dat het opgeruimd blijft. Doordat alles nu een vaste plek heeft in een bakje of op een schap is het makkelijk om dit zo te houden en zal het minder snel een rommeltje worden als je iets hebt gepakt. Zet telkens na het koken en na het boodschappen doen de spullen op hun plek en ruim direct op. Dit is een kleine moeite, maar bespaard je op een ander moment heel veel gedoe! Kijk wekelijks of de producten in je koelkast nog goed zijn en plan ieder halfjaar een moment in waar je gaat kijken of alles in de voorraadkast nog binnen de houdbaarheidsdatum is en of je het nog wil houden.
Meer lezen over je huis opruimen? Ik schreef er deze uitgebreide stap voor stap blog over. Lees hier verder!