uitstellen-opruimen

Stop met uitstellen (van opruimen)

Opgeruimd leven

Je wil je huis graag grondig opruimen maar je hebt last van uitstelgedrag. 95% van de mensen heeft in meer of mindere mate last van uitstelgedrag. Hoe kom je er van af? In dit artikel geef ik je 5 tips en een kleine schop in de goede richting om vandaag nog iets te doen aan je uitstelgedrag! 

Waar komt uitstelgedrag vandaan?

uitstelgedragOm je uitstelgedrag aan te pakken is het eerst handig om te weten waar het nou vandaan komt. Als ‘uitsteller’ wacht je met iets aangaan tot het moment waarop je het idee hebt er klaar voor te zijn. Dat moment komt alleen vaak niet. Uitstelgedrag heeft te maken met de angst om te falen en de angst voor het onbekende. Want pas als je oude dingen loslaat heb je de ruimte om nieuwe dingen in je leven te omarmen. Niet alleen dingen, maar ook mensen of ervaringen. Door uit te stellen,  stel je je angst als het ware ook uit.

Uit onderzoek blijkt dat uitstelgedrag samenhangt met karaktereigenschappen als impulsiviteit, faalangst, angst, gebrek aan zelfdiscipline en doorzettingsvermogen, schaamte en besluiteloosheid. Niet echt een lekker rijtje. Je kan je vast voorstellen dat het een, het ander versterkt en je hierdoor in een vicieuze cirkel terecht kan komen. Zolang je de stap niet zet, bevestig je jezelf op een negatieve manier. 

Hoe kom je van je uitstelgedrag af?

Nu we weten waar uitstelgedrag vandaan komt, is het tijd om het aan te pakken! Hoe doorbreek je, je eigen patronen? Laat ik voorop stellen dat dit niet altijd even makkelijk is. De tips die ik hier geef zijn vooral time management tips om je eerder te laten beginnen aan een taak. Heb je nog geen succes? Helemaal niet gek. Uitstelgedrag zit vaak diep geworteld en gaat vaak gepaard met bepaalde angsten of een negatief zelfbeeld.  Mijn advies zou zijn om hier ook aandacht aan te geven. 

Tip 1: Hak de taak in stukjes

uitstelgedragEen grote taak als je huis opruimen is best wel overweldigend en daardoor iets wat je gemakkelijk kunt uitstellen. Maar wat als je deze grote taak opdeelt in kleinere stukjes om het behapbaar te maken? Je kleding opruimen of zelfs alleen de truien opruimen is al een stuk beter te overzien. Precies dat in stukjes hakken doet de KonMari methode ook, en dat is in mijn ogen een van de punten waardoor deze opruimmethode zo succesvol is.

Tip 2: volgende actie

Zie je heel erg op tegen een taak waar je aan moet beginnen? Doe het stapje voor stapje door steeds alleen maar aan de volgende actie te denken. Moet je een artikel of rapport schrijven? Dan is de volgende actie bijvoorbeeld de eerste alinea schrijven, daarna research doen en vervolgens de eerste versie opstellen. Op deze manier wordt een grote taak een stuk overzichtelijker en rol je vanzelf naar het eindresultaat toe. Zet dus niet in je agenda “artikel schrijven”, maar “volgende actie artikel schrijven”.

Tip 3: 5 minuten regel

Heb je geen zin om aan een taak te beginnen of merk je dat je het aan het uitstellen bent? Neem jezelf dan voor om ondanks je weerstand er 5 minuten aan te werken. Vraag jezelf na die 5 minuten af of je het nog steeds wilt uitstellen of toch liever door gaat. Waarschijnlijk kom je er achter dat het helemaal niet zo erg is en wil je het afmaken. Heb je alsnog geen zin? Laat het dan voor dat moment los, en wees zacht voor jezelf. Dit was niet het juiste moment. 

Tip 4: Beloon jezelf

Beloon jezelf iedere keer als je (een deel van) een taak hebt uitgevoerd. Doe dat bijvoorbeeld door een cappuccino te maken, een podcast te luisten of door iets lekkers te eten die avond. Doe iets waar je blij van wordt! Geniet ervan. 

Tip 5: Mindset

Het belangrijkste in uitstelgedrag is je mindset. Verander dus je gedachten en gedrag om van het uitstellen af te komen. Je gedachten en gedrag komen voort uit overtuigingen die je ooit in je leven hebt opgedaan. Door deze overtuigingen te veranderen kun je ook je gedrag en gedachtes veranderen.

Het rijtje dat je daarvoor moet afgaan is als volgt: Overtuiging → gedachtes → emoties → acties → realiteit. Door via dit rijtje terug te redeneren kom je bij de kern van je probleem. Dus stel nou dat je je financiële administratie niet op orde hebt (= realiteit), dan hoort daar de actie bij dat je je papierwerk steeds maar uitstelt. De emotie die daar bij kan horen is bijvoorbeeld “ik vind het eng om er aan te beginnen en ben bang dat ik het niet snap”, angst dus. Dat komt dan weer voort uit de gedachte ik heb het al een keer geprobeerd maar het lukt mij toch niet. En die kun je dan weer terug redeneren naar de overtuiging “ik heb geen verstand van geldzaken en ben het niet waard om geld te verdienen”. Om iets aan de realiteit te doen, zul je dus eerst je mindset moeten veranderen in die overtuiging.

Erken deze overtuigingen, bedank ze, laat ze gaan en vervang ze door positieve overtuigingen die jou verder gaan helpen. Dat klinkt misschien gek, maar het werkt echt!

Wil je graag hulp met het opruimen van je huis? Stel het niet langer uit en neem contact met mij op. 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Voorraadkast opruimen en indelen: zo pak je het aan!
Volgend bericht
Minder (meuk) kopen en betere keuzes maken
Opruimen KonMari methode

Melissa de Graaf | KonMari opruimcoach

Mijn naam is Melissa de Graaf en ik help jou met opruimen volgens de KonMari methode, ontwikkeld door Marie Kondo. Je huis opruimen, je kledingkast opnieuw ordenen, spullen weg doen, je werkplek opruimen of opruimhulp bij een verhuizing. Ik coach je naar een plek waar je blij van wordt en je meer ruimte geeft. Klik hier voor mijn pakketten & prijzen.

Meer lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Accepteer de voorwaarden om door te gaan

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Chat openen
Hoi! Waarmee kan ik je helpen?